Zakynthos, havskildpaddens hjemsted

Smuk udsigt på Zakynthos

Vores uges ferie på den græske ø Zakynthos (“Skildpadde øen”). Et smukt sted at se og slappe lidt af.

Zakynthos.

Vi besluttede at tage en uges ferie på den græske ø Zakynthos (“Skildpadde øen”).
Øen Zakynthos, eller Zante, som den også kaldes, er den sydligste af de Ioniske øer ude ved Grækenlands vestkyst. Zakynthos har et behageligt klima, fine strande og et smukt landskab. Vi lejede en ATV i 3 dage og øen er lille nok, så du kan se det meste af øen på denne måde.
Øens østlige og sydlige kyst er omgivet af aflange, gyldne strande. En af dem er Smugglers Wreck, som nås med båd og hvor man kan se det berømte skibsvrag, der er i land og nu halvt dækket af sand. Man skal ikke tro man får stedet for sig selv, som det ellers ser ud til på billederne. Der er folk overalt og masser af både i vandet, men det er stadig værd at se.

Vi besluttede at se Zakynthos fra vandsiden, og der er en masse forskellige bådture rundt om øen. Vi kontrollerede med Tripadvisor, og fandt ud af Peters ture var lige overfor vores hotel.
Han hjalp os med at finde ud af, hvilke bådtur der passede os. Vi tog på en dagstur, og det var fantastisk. Husk at medbringe solcreme, da du kommer til at bruge en masse tid i solen.
De havde en masse stop, hvor man kunne hoppe i vandet og svømme i hulerne.
Efter en dag på vandet, besluttede vi at spise middag tidligt, og gå i seng med en god bog.

Gennem hotellet lejede vi en ATV i tre dage, og det var en rigtig god måde at se øen på. Vi kørte til den anden side af øen og her er ATV bedre end en bil, fordi du kan gå offroad. Der er ikke mange turister på denne side af øen, og du kan få nogle fredelige øjeblikke i den smukke natur. Der er meget anderledes på den anden side af øen. Sten og høje klipper ned til havet. Vi parkerede ATV’en og gik nogle lange ture i det smukke terræn.

Vi fik afleveret ATV’en tilbage og besluttede derefter at vi ville ud og vandre. Vi fandt forskellige ruter på internettet.

Vi boede i Argassi og havde mount Skopos i vores baghave. Så valget var let. Vi læste et sted, at denne vandretur var for de erfarne vandrere, men vi elsker at gå, så det var helt sikkert os. Vi besluttede at gå om eftermiddagen, så solen ikke var for stærk, eller det var hvad vi troede. Ruten var virkelig stejl, så der gik ikke lang tid før vi var dækket i sved og havde det meget varmt. Heldigvis havde vi taget masser af vand med, og når vi fandt lidt skygge, skyndte vi os derind for at køle af. Men vi er ikke nogen der bare sådan giver op, så op gik det. Endelig nåede vi toppen, og der var en betagende udsigt. Det var det hele værd. Så hvis du kan lide at vandre, er det helt sikkert et sted der er værd at besøge.En smukkere udsigt over Zakynthos findes ikke. Der er en lille kiosk på toppen, og en flink mand bringer dig et koldt glas vand, når du når toppen.

Der er også et gammelt kloster på toppen af bjerget. Det er den samme mand, der kører kiosken, der bestyrer klosteret. Nå, vi besluttede at gå ned igen, fordi det så lukket ud,men han kom straks over og sagde det var åbent, og hvis vi ønskede at se det, burde vi gå de sidste 200 meter op til det. Så det gjorde vi. Fyren løb derefter hen til sin bil og kørte op til klosteret. Da vi nåede klosteret, var det nu åbent med stearinlys tændt og han sad udenfor, og siger velkommen som om vi ikke lige havde mødt ham nede ved kiosken. Vi kunne ikke lade være med at smile en smule. Det var en god måde at afslutte vores vandring op af bjerget, nemlig med en udsigt der ikke kunne fås bedre over Zakynthos.

Vores uge i Zakynthos var slut, men det var en virkelig dejlig ø, og vi vil gerne komme på besøg igen i fremtiden. Vi ville elske at se Caretta Caretta havskildpadden næste gang.

Har du nogensinde været på Zakynthos? Hvis du har prøvet eller set noget, du gerne vil dele, er du velkommen til at skrive en kommentar.