Vores fem dage i Colombo

Galle Face stranden i Colombo

Colombo. Hovedstaden på Sri Lanka. Fint sted at bruge et par dage. Vi havde 5 dage i byen og her er lidt om hvad vi oplevede.

Det første vi gør når vi lander i et nyt land, er at hæve nogle penge. Så er vi sikre på at have penge til hotel, taxa m.m.
Vi fandt en ATM og gik i gang med at få hævet nogle penge .. Jeg spørger Michael hvor meget 4000,- DKK er i rupees så jeg kan trykke det ind på maskinen, da det var det højeste beløb vi kunne hæve i Thailand. Michael tjekker på en app han har og siger det er et vanvittigt højt beløb.

7722007,00, så jeg prøver med 7000000.00 og den siger jeg skal prøve med et mindre beløb – Det gør jeg og til sidst er vi på så lille et millionbeløb at vi ikke kan forstå vi ikke kan få lov til at hæve flere penge, da det ikke er ret meget i DKK.

Jeg får mit kort ud af automaten igen og vi stiller os lidt bagved de andre. Kan ikke forstå vi ikke kunne få lov til at hæve, så kigger jeg på Michaels telefon og ser at den app han bruger er på Indonesiske rupees og ikke Sri Lanka rupees. Så da vi får ændret det kan vi se at 7 millioner er rigtig mange penge, så nu giver det pludseligt mening, hvorfor vi ikke kunne få lov at hæve.

Så prøver Michael med hans kort. Dog er beløbet stadig alt for stort så det vil igen ikke hæve. Jeg tjekker i mellemtiden på nettet at man kun må hæve hvad der ca svarer til 2000,- kr, hvilket er 50000 LKR, så da vi trykker det ind på maskinen får vi endelig vores penge. Så nu huskeregel: Tjek inden vi kommer til et nyt land, hvor meget man må hæve fra hævemaskinen, det gør det hele meget nemmere!

Den næste ting vi altid sørger for når vi lander er at få et SIM kort med data. Heldigvis er der altid en del udbyder af SIM kort i lufthavnen. Det er en god ide at tjekke op på diverse sider inden man kommer til landet, hvilke udbyder der dækker bedst. Vi tager gerne de to bedst dækkende så har vi reserve hvis det ene ikke virker. Colombo har heldigvis Uber, så da vi havde data kunne vi bestille en Uber – og afsted det gik til hotellet.

Os ved Galle Face stranden

Næste dag stod vi lidt sent op og da vi var klar gik vi en tur ud i byen for at finde en café eller lignende så vi kunne få morgenmad og kaffe.

Det var ikke helt nemt, nu var vi blevet vant til at i Thailand er de overalt. Det er de ikke i Colombo.

Vi blev stoppet en del gange af folk i trishaws der spurgte om vi ikke kunne tænke at leje dem for dagen og så kunne de vise os alle de spændende ting Colombo havde at byde på, men det var vi ikke interesseret, da vi var pænt sultne.

Mens vi gik kom en mand forbi os. Meget venlig, spurgte om hvor vi kom fra. Han fortalte at arbejdede for militæret og han havde fået fri, da det var fuldmåne og det er en særlig dag for buddhister og hinduister. Han var på vej hen til templet da der var en eller anden ceremoni der startede kl. 11.

Dette var årsagen til at de fleste butikker var lukket. Vi spurgte om han vidste hvor vi kunne få noget at spise og han sagde vi bare kunne følge med ham, så skulle han nok lige vise os hvor. Vi fik talt en masse og lød spændende med denne hellige ceremoni han skulle til. Han talte rimelig hurtig engelsk, så det var nogle gange svært at forstå helt hvad han mente. Lige pludselig fik han fat i en trishaw og sagde vi skulle hoppe ind. Det var vi ikke meget for, var kun lige kommet til byen og havde endnu ikke helt fundet ud af priser med mere.

Han sagde han synes vi skulle tage med ham hen til templet så vi kunne være en del af festlighederne. Vi var godt nok stadig sultne men besluttede at denne fyr virkede reel, og nogle gange skal man bare gribe de chancer der byder sig. Så vi spurgte hvor mange penge turen ville koste, for vidste jo at det nok blev os der kom til at betale for turen. Billigt sagde han, han skulle nok få prisen ned på turen. Så vi hoppede ind og så gik det ellers afsted. Hurtigt, mens han fortalte hurtigt om det vi så på vejen.

Sri Kailawasanathan Swami Hindu tempel

Vi stoppede ved det hindutempel der hedder Sri Kaileswaram. Vi troede jo han bare tog os med derhen hvor han selv var på vej hen, men han bad os tage vores sko af, stille dem i trishawen og følge med ind i templet.

Vi ville ellers betale for turen og så se om vi kunne finde et sted at spise når vi havde været i templet. Men vi blev hevet med og kom så ind og se templet. Det gik stærkt, manden hev os med rundt, fortalte rimelig hurtigt om de forskellige ting og så videre. Vi kunne godt se der var mange i templet og der var en masse der skete.

Vi spurgte så manden om han så var hindu. Nej, nej han var buddhist, det var så her vi begyndte at lugte lunten. Dette var ikke kun en mand der var flink og ville give os en særlig oplevelse med ceremonien, nu han alligevel var på vej derhen, men som dumme turister fulgte vi stadig med ham, og alting var i et hurtigt tempo, så fik slet ikke ret meget ud af besøget.

Sri Kailawasanathan Swami Hindu tempel

Han tog os igen med til trishawen og sagde nu skulle vi hen til hans tempel. vi hoppede ind og afsted det gik.

Vi kom til det buddhistiske tempel Gangaramaya og her kunne vi så se at han sagde til chaufføren at han skulle vente, vi var nu sikre på at dette ikke var en fyr der bare var på vej til ceremonien selv, men ude på at få os til at betale en masse penge for en hel masse. Vi fik dog ikke talt med hinanden og vi blev skyndt på og skulle betale 300 LKR per person for at komme ind i templet. Vi betalte og gik ind. Vores ivrige mand hev os med rundt, fortalte hurtigt om dit og dat, vi fik taget lidt billeder og 15 minutter efter var vi ude igen.

Buddhaer ved Gangramaya

En af Buddhaerne i Gangramaya

Nu ville vi ikke mere, vi ville vide hvad turen kostede og så finde et sted at spise, men han var god til at snakke og vi var ikke altid lige helt sikre på hvad han sagde.

Noget med at vi kunne komme ind et andet sted på vores billet, da det var en særlig dag med fuldmåne og det hele.

Vi var ikke blevet klogere, for vi hoppede op igen og så blev vi kørt hen til et sted der solgte smykker. Da sagde vi altså NEJ! Han sagde kom nu bare ind, I kan bare kigge og der er masser af rabat kun i dag. Igen sagde vi nej. Nu ville vi altså finde noget at spise. Ok, ok sagde han vi kører jer hen til en skønt sted med god mad.

Da vi kom derhen, fik vi at vide vores tur som havde varet under en time ville koste os 6000 LKR. Var de skøre, det kom ikke til at ske. Manden sagde han så ville betale de 2000 LKR og så skulle vi kun betale 4000 LKR. Vi sagde at vi kun ville betale 2000 LKR, da vi havde hørt fra en anden trishaw at det var hvad han tog for en time, og der kunne vi endda forhandle om nedslag. Så for bare at blive færdige med dem sagde vi at vi ville give 2000 LKR for turen, selvom vi stadig synes det var alt for meget.

Han blev ved med at sige vi skulle betale mere, men chaufføren kørte sin vej, så han var nok tilfreds nok. Så ville han have os ind på restauranten, men nu var vi blevet trætte af ham, så vi sagde vi ville finde et sted selv. Så ville han have os til at give frokost eller penge for hans venlighed. Så var det jeg blev sur. Vi havde ikke bedt om denne tur, vi troede han ville være flink og tage os med til hans tempel, og så blev det til en rundvisning vi ikke ønskede. Han blev ved med at vi skyldte ham penge for hans venlighed og det kan godt være det forventes i Sri lanka at man giver en øl, frokost eller penge når de har “hjulpet” en, men nu var jeg rigtig træt af ham og sagde venlighed er løn nok, og så vendte vi os om og gik.

Så fik vi også prøvet det og det kan jo ikke overraske en, men efter 2 måneder i Thailand, hvor de ikke er helt så slemme, blev vi alligevel snøret. Og vi bliver kun klogere af de ting vi prøver, og så kan vi jo fortælle det videre og håbe I er klogere end os.

Vi fandt et sted at spise hvor de serverede rigtig gode burgere, og bagefter gik vi tilbage til hotellet, som heldigvis ikke lå så langt væk.

Galle Face Hotel

Om aftenen tog vi ned til Galle Face beach for at få en cocktail på Galle Face hotel i deres Traveller bar. Der blev så ikke serveret alkohol grundet helligdag, men vi fik en skøn mocktail men vi så solnedgangen over havet.

Nyder en drink ved Galle Face Hotel

Smuk udsigt fra Galle Face Hotel

Bagefter gik vi en tur langs vandet, som var fyldt med mennesker og børn der nød det gode vej, mad fra boder og den kølige brise fra havet.

Ellers brugte vi dagene i Colombo på at se hvad der var i nærheden af vores hotel.

Pettah marked er fuldstændig kaotisk

Vi tog en Trishaw til bydelen Pettah som er et stort byområde med handel, og der er godt gang i den. Mennesker, biler og trishaws overalt. Det er med at have øjnene med sig, da man ellers ikke kommer derfra i et stykke. Nu stod vi ikke lige og manglede noget, men vi købte dog en af Sri Lankas King coconut, da de er så lækre og forfriskende at drikke.

En af vores foretrukne drikkevarer i Sri Lanka, king Coconut

Der står sælgere på hvert gadehjørne og det koster 80 LKR for en kokosnød. Vi bad om en og han fandt en god en som han hakkede toppen af med en meget stor kniv, satte et sugerør i og så var det bare at nyde kokosmælken. Den er dejligt frisk og sød, og smager ikke ret meget af kokos som vi kender det.

Friske grøntsager ved Pettah marked

Vi fandt også det overdækkede marked der sælger grøntsager og frugt. Vi købte en lækker papaya, lidt bananer og en frugt der kaldes wood apple. Den har vi dog ikke fået prøvet endnu, da lugten er lidt som skimmelost, så nu må vi se om vi får det prøvet.

Vi tog også en trishaw ud til det største buddha tempel ved Colombo. Det ligger ca. 12 kilometer fra centrum. Vi gav 1200 LKR for turen og så var chaufføren også vores guide derude. Han var Buddhist, så han kunne fortælle en masse. Fint sted at besøge og det kostede ikke noget at komme ind, men man kan smide lidt i donations boksen hvis man vil.

Har du besøgt Colombo og har du tips og ideer til hvad man skal se og opleve, så skriv en kommentar og del det med os.