Vores 2 uger i Bangkok

Octave Rooftop bar i Bangkok

Vi nød denne smukke udsigt over Bangkok fra Marriott hotels Octave Rooftop Bar, den sidste aften vi var i Bangkok. Det var en dejlig afslutning på vores to uger i denne  fascinerende metropol.

Bangkok.

Så er de først to uger af vores “Asien rundt” tur gået og de er fløjet afsted. Vi har blandt andet brugt tiden på nogle af de ting man “skal se” når nu man er i Bangkok.

Da vi har været i Bangkok før, besluttede vi os for at se nogle af de ting vi ikke fik set sidst, hvor vi så Tiger Temple, Floating Market, broen over floden Kwai m.m.

Denne gang blev det til en long-tail boat tur på Bangkok river, se Wat Pho templet og The Grand Palace. Vi besøgte endnu en gang marked Chatuchak Market, hvor man kan få timer til at gå og få brugt en masse penge, da det er stort! Vi har også besøgt en del store shopping malls, været i biografen et par gang (da det er noget billigere end i Danmark), spist en masse skøn mad fra gadeboder, drukket cocktails på en rooftop bar og hygget med gode venner, der bor i Bangkok.

Longtail boat i Bangkok

Nu er Michael og jeg ikke dem der er mest til at gå rundt for at se på en masse templer, men når man læser i diverse bøger om Bangkok og tjekker Tripadvisor ud, siger de alle at Wat Pho og The Grand Palace er noget der “skal” ses når man er i byen. Wat Pho var fin og det er imponerende at se den liggende buddha og de mange flotte omkringliggende tempel bygninger. Vi gav 100 baht for at komme ind og så fik man en kold flaske vand med i købet. Her var turister, men man var ikke ved at falde over hinanden.

Os i Wat Pho, Bangkok

Det samme kan man ikke sige om The Grand Palace, som er fuldstændig overrendt med turister i en sådan grad at det er tæt på umuligt at nyde de flotte templer.

Selvom vi kom tidligt var der mange turister og det føles som en ren “pengemaskine”. Vi gav 500 bath hver og fik ingen vand denne gang. Vi besøgte stedet efter en bådtur i en long-tail boat på floden, og vi havde ikke lige planlagt at have lange bukser og nederdel med, men selvfølgelig stod der en masse sælgere udenfor klar til at sælge bukser til os.

Hvis ikke det er fordi du gerne vil have et par nye thai bukser, så vent til du kommer derind. Du kan for et depositum på 200 bath låne et par bukser eller sarong. Og pengene får du tilbage når du aflevere det igen. Så gratis.

Selvom vi havde læst at smaragd buddhaen skulle være smuk, så er den meget lille (sikkert stor i forhold til den er lavet af ét stykke smaragd) og placeret ret højt oppe, så man kan faktisk ikke få et ret godt syn af den. Der er den liggende buddha meget bedre – den er stor og du kan komme tæt på.

Så vores råd er: Vælg med omtanke hvis I kun har nogle få dage i Bangkok! Vi anbefaler klart at se Wat Pho i stedet for The Grand Palace.

Det kongelige palads

Long-tail boat turen var fin og bestemt en oplevelse du bør overveje når du er i Bangkok. Vi betalte 500 baht per person og sejlede cirka i 1 time. Er du villig til at bruge flere penge, så er der mange ture af længere varighed og jeg har læst at Pandan Tour Company skulle give en skøn tur rundt på kanalerne. Den korte tur vi valgte, giver dog et fint indblik i hvordan thaierne bor og lever langs kanalerne.

Ønsker du at tage den samme tur som os, starter du med at tage til BTS Saphan Taksin Station S6. Du vil med det samme blive mødt af folk der sælger long-tail boat ture. Prisen svinger lidt, men de vil typisk lave en “rabatpris” på 500 bath per person. Det lyder jo som et godt tilbud, men sælgerne går ned til den pris med det samme de ser en, så måske det kan lade sig gøre at prutte prisen mere ned. Vi blev dog grebet af stemningen og betalte de 1000 bath vi skulle af med samlet.

Longtail boat i Bangkok

Hvis du elsker at shoppe og gøre en god handel, skal du tage til det store weekend marked Chatuchak Market og det er en god ide at komme tidligt da der er færre besøgende om formiddagen, og knapt så varmt. Selvom vi havde talt om hvad vi skulle købe, er det meget nemt at blive fristet.

Chatuchak Marked

Et godt råd er dog: Hvis du ser noget du kunne tænke dig, så køb det! Sandsynligheden for at du finder det samme sted igen er lille, da markedet reelt set er een stor labyrint af boder og gange – I alt 15,000 boder med alt hvad hjertet kan begære af ting-og-sager. Vi rendte rundt derude i godt 3 timer, og så var vi også helt færdige!

Udsigten fra vores lejlighed

Bangkok er en kæmpe by og det er umuligt at se “det hele”, og man kan blive helt stresset bare ved tanken om alt det der er at opleve og se. Vi elsker at slappe af med en tur i biografen, som typisk er placeret i de store indkøbscentre. Onsdag er en god dag at se film, da de ofte har billige billetter om onsdagen. I de store biografer viser de filmene med original tale (EN) og så thailandske underskrifter (TH). Husk at rejse dig op når kongen hyldes, hvilket sker (hver gang) før filmen starter – en af Thailands mange charmer.

Selfie i Bangkok

Vi har en god ven der bor i Bangkok og vi var så heldige at være i Bangkok til hans søns 4 års fødselsdag, hvor vi blev inviteret med. Det var super hyggeligt og da han og en af hans venner har været guider i Asien i flere år, fik vi masser af rejsetips om Thailand, Vietnam, Cambodja og en del andre omkringliggende lande.

Octave Rooftop Bar

Sidste gang vi var i Bangkok, nåede vi ikke at besøge en af de mange rooftop barer. Så denne gang ville vi ikke gå glip af muligheden for at drikke et par cocktails og samtidig nyde solnedgangen over Bangkok. Efter at have kigget på en af de typiske “top 10” artikler om de forskellige barer, besluttede vi os for at bestille bord på hotel marriott Octave Rooftop Lounge & Bar en fredag, tidligt nok til at vi kunne se solnedgangen – desværre begyndte det at regne lige før vi skulle afsted – så cocktails måtte vente til dagen efter, hvor vi var så heldige at vejret var perfekt til at sidde udenfor.

Marriotts rooftop bar er på de øverste 3 etager, og den øverste er på 49. etage. Det er en helt speciel oplevelse at sidde med denne udsigt over Bangkok og stjernehimlen lige over en (selv om der dog er for meget lys til at se stjerner i Bangkok). Cocktailsene er ikke helt billige, dog billigere end i Danmark, og de har happy hour indtil kl 19, så man kan få lidt rabat. Til gengæld er de super lækre og du får ikke bedre udsigt.

Vi mødte en flok englændere og to nordmænd, der arbejder i Bangkok, som havde været ude og spise sammen og nu sad ved siden af os i baren – vi kom til at snakke og inden længe var vi inviteret med videre i byen.

Det sagde vi ikke nej tak til og vi endte derefter på et par hyggelige steder der hed Bangkok Betty og Titanium club & ice bar, Og vi fik da også set et par eller flere thaipiger der var klar på en date 🙂

Vi var gået over til at drikke øl og oven på cocktails var vi nu ved at være i ekstra godt humør. Da vi skulle videre til Chiang Mai dagen efter, blev vi enige om at tage en Uber hjem, mens vi stadig kunne finde ud af det. Men Soi Sukhumvit 22 er et festligt sted at tage i byen og vi følte os på intet tidspunkt utryg eller andet.

Det var relativt kort fortalt vores to uger i Bangkok.

Jeg vil lige hurtigt fortælle om de oplevelser vi havde sidste gang vi var i Bangkok. Der havde vi booket et hotel på Khao San road. Det er et backpacker paradis og hvis du er til gang i gaden, billige drinks, Pad thai og elsker fodmassage, så er det stedet at bo i Bangkok.

Khao san road i Bangkok

Vi var vilde med at bo der, der sker så meget og der er så meget at se. Herfra arrangeres der også mange ture og vi valgte en tur hvor vi fik flere oplevelser i en.

Vi var ude og se floating market og broen over floden Kwai og vi tog også en tur til Tiger temple, vi har dog senere læst at de ikke skulle behandle tigerne ordentligt, men det var nu ikke den følelse vi stod med da vi besøgte stedet. Og vi talte med nogle af de frivillige som er fra vestlige lande og de havde kun gode ting at sige om stedet. Men det er op til en selv at samle information om stedet og derfra tage stilling til om der er noget man har det godt med.

Os ved Tiger templet

Floating market var sjovt og fyldt med diverse turist skrammel, men vi havde nogle dejlige timer der. Broen over floden Kwai var meget spændende og vi kunne godt have brugt mere tid i museet. Og jeg må indrømme at det er en af mine favorit krigsfilm, så det var sjovt at se broen med egne øjne.

Damnoen Saduak Flydene marked

Alt i alt synes vi at Bangkok er en fantastisk by. Ja, den er larmende, forvirrende og fyldt med mennesker – men den har en charme som vi finder yderst attraktiv og det er bestemt ikke sidste gang vi besøger Thailands absolut største perle af en by.

Har du nogensinde været i Bangkok? Hvis du har prøvet eller set noget, du gerne vil dele, er du velkommen til at skrive en kommentar.

Skrevet d. by Hanne i Thailand

2 Responses to Vores 2 uger i Bangkok

1. Ib Helmer Nielsen

Rigtig gode beskrivelser af hvad man kan se i Bangkok (og omegn) super flotte billeder.

• Hanne

Tak for det Ib. Ja, og så har vi kun set en lille del af hvad byen har at byde på.