Langkawi et toldfrit paradis

Så står vi ved hængebroen oppe på toppen af Langkawi

Denne skønne ø har en masse spændende at tilbyde – Vi nød vores tid her og kommer bestemt igen.

Langkawi

Vi havde købt billetter til hurtigfærgen til Langkawi fra Penang. De kostede 70 MYR per stk. og det tager ca 3 timer at sejle til øen. Det er ikke den største færge og man kan ikke komme udenfor under sejlturen, men var en meget rolig tur over.

Der kører ikke Uber eller Grab på Langkawi så her bliver man nødt til at tage en lokal taxa. De kører med faste priser, og vi fik fat i en taxa der kørte os til vores hotel for 30 MYR i alt. Var en OK pris da der var 20 km dertil. Hotellet er hyggeligt og ligger ned til vandet. Ikke den vilde luksus, men der er hyggeligt og der er ro. Vi gav 450 for 3 nætter med morgenmad. Morgenmaden bliver serveret i en pose uden for dit værelse kl 8 om morgenen, hvor der er et lille bord og to stole og så kan man sidde og nyde udsigten, mens man spiser sin morgenmad.

Morgenmad på vores hotel

Efter rejsedag gad vi ikke det helt store så vi besluttede at få noget meget nemt at spise lige i nærheden af hotellet. Derefter gik vi tilbage og så det sidste afsnit af Robinson. Jeg havde en ven med i Robinson så det ville jeg ikke gå glip af at se, selvom at vi var ude og rejse. Og dejligt var det at se ham vinde, selvom at de sociale medier havde afsløret det. Vi kunne nemlig først se Robinson ugen efter det blev vist i tv.

Det bedste sted at slappe af var i disse hængekøjer

Dagen efter tog vi det stille og roligt. Fik morgenmad og lagde os i hængekøjerne og læste. Vi tog en svømmetur og lå og tørrede os i hængekøjerne. Det er en af de ting jeg er vild med, hængekøjer, super behagelig måde at tilbringe noget tid i. Vi gik en tur ind til byen. Den ligger ca 20 min væk fra hotellet. Vi besluttede at få lidt frokost. Der mødte vi Sanne fra København, der var ude og rejse i en måned. Vi kom til at sludre og besluttede at gå ned til vandet og få en øl.

På Langkawi kan vi faktisk få øl og vin til meget fornuftige priser. Langkawi er nemlig en toldfri ø. Så det gør jo det hele lidt sjovere og vi har købt vin, da det virkelig er noget vi har savnet. Og selvfølgelig chokolade da det også er meget billigt. Hvis man vil have sprut, parfume, tobak og chokolade med hjem fra ferie, er Langkawi øen at besøge.

Får en drink sammen med vores nye ven Sanne

Vi aftalte med Sanne at mødes dagen efter til aftensmad og en drink da vi havde hygget os rigtig meget. Inden vi mødes med Sanne brugte vi dagen på en tur med båd ud til de forskellige øer der ligger rundt om Langkawi, en såkaldt Island Hopping tour.

Vi blev hentet kl 9 ved hotellet og så kørte vi ud til havnen hvor vi skulle sejle fra. Det var en lang smal båd som vi skulle med og vi var omkring 10 personer i båden.

På Øhoppetur

Vi tog ud på en ø hvor der ligger en ferskvandssø inde på midten. Det kostede ekstra at komme ind i parken hvor søen lå, men det var ikke så slemt. Vi kunne se der stod man kun måtte bade i søen hvis man havde redningsvest på, som jo så kostede noget mere. Vi kan nu godt forstå det, folk hernede er virkelig dårlige til at svømme. Vi valgte nu at hoppe i uden veste, da vi godt kan svømme, og vandet var dejligt kølende.

Vi sejlede rundt og fik set ørne og andre rovfugle blive fodret. Til sidst blev vi sat af på en dejlig strand hvor vi ville have 1 time før vi igen ville blive hentet af båden. Vi valgte at svømme og sole os lidt.

Smukke fugle

Her var dog mange frække aber og man skulle passe på sine ting ellers kom de og stjal det. Vi havde lært at vi skulle kaste småsten efter dem hvis de kom for tæt på. Det blev vi desværre nødt til end i mellem og det hjalp da også en lille smule. Alt i alt en god tur hvor man får set lidt forskelligt og altid hyggeligt med ture som disse, vi kommer altid til at snakke med en masse mennesker.

Vi er nu flyttet i en airbnb 5 km fra panai cenang. Hos Angelika og Klaus.

Vores værelse hos Angelika og Klaus

Det er et tysk par der er flyttet til Langkawi for 5 år siden. De taler ikke så meget engelsk, så vi får pudset vores tyske af. Vi føler os rigtig godt tilpas hos dem. De har også den sødeste huskat Mausi som ligger og er klar til at blive klappet når vi står op om morgenen.

Her har vi den søde huskat Mausi

Klaus har ladet os leje hans scooter for 30 MYR om dagen, og han har også hjulpet med at booke en mangrove tur, som vi var på om søndagen. Den tur skal I nok få mere at vide om på et senere tidspunkt.

På tur rundt på øen sammen med Klaus

Klaus ville tage os med rundt på øen og sørge for vi kom en tur med Cable Car op til toppen af det andet højeste bjerg i Langkawi. Vi kørte kl 9.30 men kan kun sige det er en rigtig god ide at komme når de åbner. Du kommer til at vente i flere timer før der er plads til at man kan komme op. De kører folk ind i tider, hver 15 min. Vi kom kl 10 og vi fik først en tid kl 12.15. Så vi havde 2 timer at rende rundt i området. De har selvfølgelig sørget for masser af butikker og restauranter så vi fik da de 2 timer til at gå.

En af kabel vognene

Da vi så kom tilbage kunne vi se køen var virkelig lang og der var stadig folk med 11.45 billetter der ikke var kommet ind endnu. Der blev sagt en masse over højtaler, men deres engelsk er ikke altid lige godt og der var en masse støj, så var ikke nemt at høre hvad der blev sagt. Vi valgte at spørge hvorfor der ikke skete noget. Noget med vejret oppe i højderne, så der ville nok gå min ½ time før det blev vores tur og på det tidspunkt var vi allerede 15 min over vores tid. det var vi trætte af for Klaus rendte rundt i området og ventede på vi havde været deroppe så han kunne tage os med et nyt sted hen.

Vi ventede længe på at komme derop

Vi fik skrevet en sms om at vi var ½ time forsinket. Vi kom så endelig ind og det gik tjept. Viste sig så at der var lang, lang kø på den anden side så tog nok minimum 45 min mere. Og de sendte os ind i en bio for at se en 10 min film om ingenting. Men da vi så kom ind i kabelvognen var det også en oplevelse.

En af de højeste kabelbaner i verden

Det er den stejleste bane i verden ifølge dem selv, og med det længste stykke frithængende kabel. Man var også pænt langt over trægrænsen så man skal ikke lide af højdeskræk.

Kabelvogne og en smuk udsigt

Der var en smuk udsigt deroppe fra og de har en hængebro som kun koster 5 MYR at komme ud på. Vi var bange for at med alle de mennesker i køen så ville der være mange deroppe, men det var heldigvis ikke slemt. Vi brugte nok en god ½ time på at nyde den fantastiske udsigt – kan virkelig anbefales. Midt på broen er der et stort stykke glas så man har frit udsyn hele vejen ned, og det føles lidt som man går “i ren luft”, en super oplevelse.

Hængebroen på toppen af Langkawi

Vi fandt Klaus og så kørte vi ud til en lille lækker strand der stort set kun kendes af øboer. Det var den bedste strand vi har været på på Langkawi. Bagefter mødtes vi på Cenang beach med Ange og en del af deres venner her på Langkawi, hvor vi fik lidt øl og vi gik derefter ud og spise.

Hygger på stranden sammen med Klaus og en kold øl

Vi hyggede os så meget med Ange og Klaus at de også inviterede os med ud og spise med et vennepar af deres den næste dag.

Vi havde lejet Klaus scooter og drønede ud til et smukt vandfald, Durian vandfaldet. Det er en gratis fornøjelse og det er et skønt sted at holde en picnic og tage en kølende dukkert. Bagefter kørte vi til Kompleks Kraf, som er et stort område med bygninger hvor der sælges Malay håndværk og her kan man stille sin købelyst. Mange steder er der workshops så man kan se hvordan det forskellige laves.

Bliver bedre til at tage selfie billeder

Tirsdag er der et natmarked ved Cenang og vi boede meget tæt på, så den aften fik vi vores aftensmad derfra. Er super billigt, man får de lækreste BBQ spyd for stort set ingen penge.

Natmarked i Cenang. Skøn mad

Dagen efter kørte vi en tur til Kuah som er den største by på Langkawi, dog var der ikke det helt store at se eller også fandt vi det bare ikke.
Aftenen brugte vi sammen med Ange og Klaus da vi skulle flyve til KL den næste dag. Klaus havde lovet at køre os derud.

Alt i alt er Langkawi absolut et besøg værd – dejlige strande, fantastisk vejr, billig mad og drikke og øen er stor nok til at der stadig er en del forskellige ting at se – og det er en fornøjelse bare at drøne øen rundt på scotter og opleve det ene smukke sted efter det andet. Vi kommer bestemt igen!

Har du besøgt Langkawi og har du tips og ideer til hvad man skal se og opleve, så skriv en kommentar og del det med os.