Dykker kursus – Lembongan Island

Open water Lembongan

Det var en godt valg at tage open water dykkerkursuset på Lembongan Island. Vi mødte søde mennesker og så noget fantastisk liv under vandet.

Lembongan Island

Vi havde købt billetter til båden til Lembongan hos scootcruise og det var ikke den billigste måde at komme til Lembongan på, men for de penge vi gav, 650000 lkr blev vi hentet i Ubud, og kørt til båden i Sanur. Derefter med båden til Lembongan og fra kysten til vores hotel. Og i prisen er der også turen retur til Bali. Man får meget for prisen og man slipper for besværet med at komme frem og tilbage på egen hånd. Vi havde valgt Lembongan Tropical Guest House da det ligger lige ved siden af det dykkercenter hvor vi ville tage dykkercertifikat. Det er meget billigt og sengen er god. Men her får man hvad man betaler for. Der er ingen luksus og stedet kunne trænge til en ordentlig renovering. Vandet i hanerne er meget salt, så man føler ikke man bliver ordentligt ren, men har dog hørt at dette er tilfældet mange steder på øen. Men folk er meget flinke og det ligger rigtig fint. Men hvis man ikke er på et striks budget, vil jeg nok anbefale at man giver lidt mere og får et bedre hotel.

Nusa Lembongan lidt fra oven

Det er til gengæld meget nemt med dykkerstedet, når man bor lige ved siden af. Vi skulle starte dagen efter med vores Open Water dykkerkursus, men da vi lige så godt kunne anmelde vores ankomst med det samme, fik vi lov at starte med noget af teorien den dag. Der var en fyr mere, der også skulle have Open Water kurset, så vi kom i gruppe med ham. En flink fyr fra Australien, Dean, der skulle have kurset, da kæresten allerede havde dykkercertifikat og de gerne ville ud og dykke sammen.

Klar til at lære at dykke

Vi så en video og fik bøger og et skema med hjem der skulle udfyldes i løbet af kurset. Dagen efter skulle vi i poolen og lære alt det vigtige: samling af udstyret og tjek at alt virker. Derefter skulle vi ned under vandet og lære at trække vejret stille og roligt, og lære diverse nødprocedurer og hvordan man opnår neutral buoyancy. Det gik rigtig godt. Og vi fik alle ros. Næste dag skulle vi afsted på vores første dyk. Vi ville få to dyk den dag hvor vi ville komme ned på 12 m. Vi tog våddragten på ved dykkerstedet og gik ned til båden. Dykkerstedet ligger næsten lige ned til vandet. Ved båden skulle vi selv ordne vores flaske, BC vest og regulator så det var klart til dykket. Vores instruktør tjekkede op på at vi gjorde som vi havde lært dagen før. Vi lavede også et “buddy tjek” som er det samme som på en selv, men man tjekker lige sin dykker partner, så man ved alt er som det skal være. Så var det bare at komme i vandet. Det gik også fint, selvom jeg var lidt nervøs, forsvandt nerverne hurtigt.

Hanne og Jordan

Jeg havde lidt svært ved at komme ned under vandet, så Jordan (vores instruktør) gav mig et ekstra kilo i vesten, hvorefter det gik fint. Vi havde heller ingen problemer med at tryk udligne, det havde ellers været et af mine bekymringer. Stedet vi dykkede hedder “Crystal Bay”. Vi havde en del strøm under vandet, men vi fik dykket ned og så skildpadder og masser af forskellige fisk. Vi kom op på båden igen og sejlede ud til Manta point, hvor der er masser af djævlerokker som vi håbede at få at se. Vandet var dog for klart, så de holdt sig på deres klippe, men vi fik set en stor djævlerokke, der svømmede ud over vores hoveder. De svømmer mest ud når der er mere plankton i vandet, derfor hvis vandet er for klart, ingen plankton. Denne gang var vi også nede på 12 m. Disse 2 dyk skete ud for øen Nusa Penida.

Vores dykkerbåd

Vi sejlede tilbage til Lembongan og fik gjort vores udstyr rent og så havde vi en lille pause før vi skulle mødes igen og have teori. Jeg faldt lidt i søvn under vores pause, så fik ikke læst helt så meget af teoribogen. Havde dog læst det meste dagen før. Vi gennemgik de forskellige spørgsmål til kapitlerne og så lavede vi vores logbog.

Vi gik derefter ud og fik aftensmad som blev et sted tæt på, da vi var ved at være trætte. Vi spiste på Warung 99 som serverer lokal mad til gode priser.

Dagen efter skulle vi dykke ned til 18 m. Samme procedure som dagen før. Det sted vi skulle dykke fra først, viste sig at have “olielignende pletter” på overfladen. Når vandet har disse meget rolige områder er det som en vaskemaskine under vandet, så der hoppede vi ikke i. Vi sejlede hen til Buyuk og hoppede i der i stedet for. Der var stadig gang i vandet, men det var drifting så vi kunne kalde vores dyk for et “drift dive”. Men så lærte vi også hvordan det er og kan klare det.

Under vores 2 dyk dagen før og dette dyk, øvede vi diverse nødprocedurer. Hvad gør man hvis nogen har brug for luft, og hvordan får man fat i sin regulator hvis den bliver hevet ud af munden. Plus mange flere ting. Vi fik dykket ned til 18 meter og vi så mange flotte fisk, skildpadder m.m. Det sidste af vores Open Water dyk fik vi lov til bare at nyde uden øvelser. Det foregik ved et sted kaldet SD. Vi havde betalt for et ekstra dyk og det var ved Mangrove skoven og her var der gang i vandet. “Crazy drift dive!”, som Jordan sagde. Så dykket gik ret hurtigt, da vi blev trukket hurtigt frem. Men vi havde 5 dejlige dyk og vi var helt sikkert klar til flere dyk i fremtiden.

Skildpadde på svømmetur

Vi fik en lille pause da vi kom hjem og så skulle teorien bestås, så vi kunne få vores bevis. Det gik rigtig fint, vi havde kun 2 fejl ud af 50, så Jordan sagde det var rigtig flot. Det var ikke tit folk havde så få fejl, sagde han, men var også en hjælp at vi sad os tre og kunne diskutere spørgsmålene. Vi fik vores kort og fik opdateret vores logbog. Vi var virkelig trætte, så aftensmaden blev et par pizzaer på en restaurant tæt på. Vi kunne ikke spise op, så vi fik rester med hjem, vi heldigvis måtte stille i hotellets køleskab. Jordan, hans kæreste og en af dykker instruktorerne sad og fik en øl ovre ved dykkerhuset. Vi gik over for at høre om de kunne drikke en mere, for så ville vi give en. Det sagde de ikke nej til og vi sad og hyggede os med dem og fik snakket en masse. Det er nogle super søde mennesker der arbejder på Dive Concept og vi kan klart anbefale at tage dykkercertifikat her.

Dagen efter ville vi se øen noget mere. Dean vi tog kurset sammen med skulle ud på flere dyk, så han havde sagt vi måtte låne hans scooter til at drøne rundt på. Så vi kørte øen rundt. Der er mange smukke steder på Lembongan. Vi kan klart anbefale at besøge den. Michael ville selvfølgelig tæt på hvor vandet slog ind over klipperne og blev pænt våd. Heldigvis er vejret godt og han blev hurtig tør igen. Vi fik en lille frokost med en fantastisk udsigt. Der er mange steder hvor man har skøn udsigt ud over øen.

Frokost

Vi kom tilbage ved 14 tiden så scooteren kunne være klar til Dean når han kom tilbage fra dyk. Vi satte os i hotellets restaurant for at arbejde lidt, og der kom vi i snak med Rasmus fra Viborg der også var ude og rejse i et år. Så der blev ikke arbejdet ret meget, men hygget med en kold øl og snak med en skøn ung fyr. Vi havde jo rester af pizza som vi tog med ned på stranden hvor vi så den flotteste solnedgang.

Solnedgang Lembongan

Her sad der en 9 årig dreng og solgte sin onkels armbånd. Michael købte et og gav ham ekstra penge som en gave. Han var så sød så ham hyggede vi os med mens solen gik ned.

Sød dreng

Vi fik også ringet til Michaels mor, det var også hyggeligt. Dagen efter under morgenmaden, kom vi til at tale med Ian. En fyr fra England der også boede på hotellet. Han skulle til Filippinerne om et par dage og der skulle vi jo til efter Bali. Så vi aftalte at mødes i La Union hvor han ville bo. Vi sagde farvel og så gik turen tilbage til Bali. Scootcruise, hentede os og vi sejlede derefter tilbage. I prisen var der også inkluderet transport til hvor vi skulle bo.