Byen George Town og Penang

Kunst på gavle og husvægge i Penang

Dette er en af de Malaysiske øer der er vær at besøge. De har lidt af det hele. Flot natur, masser af historie og fantastisk mad.

Penang

Vi havde købt billetter til toget fra KL til Butterworth for at komme til Penang. Det kostede os 170 MYR. Godt 300 km dertil og det tog godt 4 timer. Kan kun sige at det er meget vigtigt at tage godt med tøj på og måske et tæppe, da der er meget koldt i toget, og selvom toget er lækkert kan de timer godt føles lange når man fryser.

Der var en familie fra Danmark med i toget. De havde været afsted i næsten 3 måneder og skulle snart tilbage til Danmark. De havde været i Californien, Australien og nu Malaysia. Da vi skulle med færgen fra Butterworth til Penang alle sammen, fulgtes vi ad og fik snakket lidt sammen. Vi sagde pænt farvel og vi fik begge fat i en taxa.
Vi kom lidt senere afsted end dem. Vi havde ikke hørt om hvor de skulle bo, så sjovt var det da vi gik ind i lobbyen på hotellet, og så møde familien igen.
De har også skrevet en blog om deres rejse. (
en-rejseberetning.dk)

Vi slappede lidt af og fik pakket ud. Vi havde læst meget om disse streetfood gader der er helt specielle i Penang, så ville vi finde en af de gader for at få os noget aftensmad. Hawker Streets kaldes de. Vi fandt en ikke ret langt fra hotellet hvor vi fik noget super lækkert mad. Vi gik derefter lidt rundt i kvarteret for at se hvad området havde at byde på.

En af de mange Hawker streets i Penang

Vi havde købt billetter til en City-Tour fra vores hotel og det viste sig kun at blive os to, så vi havde bussen helt for os selv. Vi ønskede ikke at komme ind og se de museer der var på turen, da vi havde undersøgt dem og de fik ikke gode anmeldelser og det kostede også ekstra. Men da det kun var os og chaufføren kunne vi heldigvis også planlægge turen selv som vi ønskede.
Vi fik set et par templer og den botaniske have med masser af aber.

Buddha og en forgyldt munk

Det er en stor Botanisk have i Penang

Og de er søde

Fik set byen der står på pæle ude i vandet og Little India. Og mange andre steder rundt omkring i byen Georgetown, som er på UNESCO World Heritage Site.

En lille del af byen er bygget ude på vandet

Der var også en masse stop ved butikker hvor det gik ud på at sælge deres varer. Vi var inde i en tin forretning. De viser lige hurtigt hvordan man fremstiller et tinkrus, tager maks. 2 min. Derefter er der selvfølgelig mulighed for at købe. Chaufføren kunne ikke rigtig komme uden om disse stop, da han skulle have stempler på at han havde været der. Meget hyggeligt, men det eneste sted vi blev fristet var i chokoladebutikken. Masser af smagsprøver og der købte vi lidt mørk chokolade. Skulle jo være så sundt 🙂  – Vi var dog tæt på at købe noget te til iste. Soursop er en frugt de har hernede og den smager rigtig godt i te. Men igen skal vi jo tænke på at vi ikke har så meget plads i rygsækken (og vi er jo også mest til kaffe når det kommer til stykket).

Udsigten fra Penang Hill

Vi havde læst om Penang Hill og at man skulle have en flot udsigt ud over Penang. Så vi valgte at tage en tur med toget op til toppen af Penang Hill. Det kostede 30 MYR at komme derop og ned igen med toget. Det går rigtig meget opad. Et sted er der en stigning på 28%. Vi prøvede at tage billeder men det er ikke til at se hvor stejlt der reelt var. Man har en rigtig fin udsigt deroppe fra ned over Penang og Butterworth. Naturen er meget flot, grøn og frodigt og det er en god ide at gå rundt på nogle af naturstierne, da man har dem for sig selv. De fleste er dovne og bliver kørt rundt i golfvogne. Der er også en mulighed for at vandre derop. Der skulle være en en sti fra Botanisk have, men det er en lidt krævende tur, da det virkelig går opad og det er ikke alle steder det skulle være lige nemt at finde den rigtige sti, men bare man går op, så vil jeg mene man nok skal komme til toppen.

Ser flot ud men er dødelig for insekter

Vi var inde og se en lille have med kødædende planter. Det koster 12 MYR per person. Er faktisk spændende, men det er ikke en ret stor have. Sjovt nok skulle det vrimle med aber heroppe på Penang Hill, men vi så ikke en eneste, derimod så vi masser i den botaniske have. Inden vi gik fra den lille have med kødædende planter fik vi lov til at holde en skorpion. De sagde at denne race ikke stikker så ofte, at det var en rolig race. Så det skulle selvfølgelig prøves. Så kan det også krydses af listen over ting prøvet.

Michael holder en scorpion

Vi kunne jo se på Facebook at der var gang i salget af alt muligt da det var Black Friday. Vi besluttede dog at bruge Black friday på at stå tidligt op og tage bussen ud til Penang National Park.
Det er gratis at komme ind i parken og det er jo dejligt, når så mange ting koster penge. De har to forskellige ruter og vi valgt den der gik ud til fyrtårnet. Vi kom dog kun til Monkey beach, da vandet var så dejligt at vi brugte noget tid på at slappe af og bade.

De hygger sig de aber

Turen derud er ikke krævende, men man skal bevæge sig rimeligt meget da der er mange steder med træer der er væltet ind over stien, som man skal klatre over. Men vi havde stien stort set for os selv, så man får fornemmelsen at være alene i skoven. Vi så også mange dyr, blandt andet aber, fugle og en meget stor øgle. Det tager ca 1 ½ time at gå til monkey beach og det er skønt med en dukkert efter turen, da man bliver svedig og det er jo en regnskov, så der er også masser af fugtighed i luften.

Slapper af med et par kolde danske øl

Man kan også tage en båd direkte ud til stranden hvis man ikke ønsker at gå. Det koster 40 MYR nogle gange 50 for en båd, og hvis der er flere med i båden så deler man prisen mellem hinanden. Vi valgte at tage en båd tilbage til starten af parken, og kom i en båd med 4 andre, så turen hjem blev ikke alt for dyr. Dog er det en god ide at huske solcreme på denne tur, vi er nemlig blevet lidt røde. Turen tilbage til byen foregik med bus – det er nemt at tage bussen, bus nr. 101 – og det koster ca. 4 MYR per billet.

Virkelig smuk natur vi ser på vores tur gennem Penang national park

Bådtur tilbage fra Monkey beach

Penang har et gammel fort, Fort Cornwallis, vi ville ind og se, men det kan ikke anbefales. Det koster 20 MYR per billet og der er ikke noget at se på den anden side. Og ikke rigtig noget information om fortet eller dens historie.

Den ydre mur af Fort Cornwallis

Penang har rigtig meget kunst på mure og gavle, så man kan bruge meget tid på at gå rundt og finde de forskellige kunstværker. Giver byen en helt særlig charme. Det specielle er at meget f det er “3D kunst”, hvor maleri på væggen er kombineret med fysiske ting, som her hvor maleri er kombineret med en træ-ramme.

Elsker alt det kunst der er rundt på gavle og mure i Penang

Søndag eftermiddag havde vi bestilt bord til afternoon tea på Eastern & Oriental hotel. Det er det ældste hotel i Penang. Det kostede os 130 MYR i alt og vi fik sandwich, scones og kager. Er et rigtig fint sted. Vi besluttede os for afternoon tea her bl.a. grundet dette blogindlæg.

Afternoon tea på E&O Hotellet i Penang

Penang er en dejlig ø som har det hele. Du har lidt storby med Malls og diverse butikker. Samtidig skal du ikke køre ret langt før du har skønne naturområder og lækre strande. Er klart et sted vi gerne kommer til igen og kan anbefale andre at besøge.

Har du besøgt Penang og har du tips og ideer til hvad man skal se og opleve, så skriv en kommentar og del det med os.